loading...
جراحی بینی,جراحی فک و صورت,جراحی زیبایی در تهران
mousa بازدید : 54 سه شنبه 19 اسفند 1399 نظرات (0)

یکی از نگرانی های افرادی که جراحی بلفاروپلاستی انجام می دهند این است که آیا جای جراحی پلک باقی می ماند؟ جراحی پلک از آنجایی که در حساس ترین قسمت صورت و روی پلک انجام می شود، هرگونه جای اسکار و بخیه تاثیر منفی در چهره فرد خواهد گذاشت. بنابراین تخصص و مهارت جراح در انجام این روش و جلوگیری از ایجاد و باقی ماندن هرگونه جای بخیه بر روی پلک نیاز می باشد. در کنار این مساله، آشنایی با مراقبت های بعد از جراحی پلک برای کاهش عوارض بعد از درمان بسیار اهمیت دارد.  در این مقاله می خواهیم در خصوص نحوه انجام جراحی بلفاروپلاستی و جراحی پلک و نیز مراقبت های بعد از درمان که نیاز است مطالبی را عنوان نماییم. در صورتی که این مراقبت ها به صورت صحیح انجام گیرد، دیگر نگرانی بابت باقی ماندن جای جراحی پلک وجود نخواهد داشت.

آیا جای جراحی پلک باقی می ماند 452113045555425

نحوه انجام بلفاروپلاستی

با توجه به این که جراحی پلک عموما در سنین بالا انجام می شود، سعی می گردد در این روش درمانی با بی حسی موضعی جراحی انجام شود. برای شروع کل ناحیه پلک بی حس شده تا فرد در طول درمان دردی را حس نکند. سپس با استفاده از لیزر یا تیغ جراحی برشی در بالای پلک ایجاد می شود. چربی های اضافی، پوست زاید و مقداری از عضله بالای چشم برداشته می شود. نکته مهم این است که جراح طوری چین خوردگی بالای پلک را تنظیم کند که این برش ها در این فواصل قرار گیرند. در این صورت هیچگونه جای بخیه بر روی پلک باقی نمی ماند. پس در پاسخ به این سوال که  آیا جای جراحی پلک باقی می ماند باید توضیح داد در صورتی که برش ها نازک باشد و در بین چین خوردگی بالای چشم قرار گیرد، جای هیچگونه بخیه ای بر روی چشم باقی نخواهد ماند.

چه نکاتی باید قبل از جراحی پلک رعایت شود

لزوم رعایت نکات قبل از هر جراحی برای رسیدن به بهترین نتیجه همواره مورد تاکید است. در این قسمت می خواهیم با این مراقبت ها آشنا شویم. یکی از عوارض جراحی پلک ماندن جای بخیه بر روی پلک می باشد. با این مراقبت ها و نیز رعایت نکات مراقبتی بعد از جراحی می توان این عارضه را به حداقل ممکن رساند. اهم این نکات عبارتند از:

انتخاب جراح

یکی از مهم ترین و اساسی ترین اقدامات قبل از جراحی پلک، انتخاب جراح متخصص و ماهر در این زمینه است. جراحی پلک یکی از حساس ترین و مهم ترین جراحی هایی است که در این ناحیه انجام می شود. هر گونه عدم تجربه و اشتباه منجر به عوارض جبران ناپذیری مانند آسیب به چشم خواهد شد. همچنین ماندن جای بخیه بر روی چشم، زیبایی این عضو را خواهد گرفت و تاثیر مخربی بر زیبایی چهره خواهد گذاشت. بنابراین توصیه می شود در انتخاب جراح تحقیقات لازم را انجام دهید، نمونه کارهای جراح را دیده و نظرات و میزان رضایت بیماران و مراجعه کنندگان را بسنجید. زیرا کوچک ترین اشتباه می تواند عوارض درمان را تا حد زیادی بالا ببرد.

اطلاع پزشک از پرونده پزشکی بیمار

یکی از موارد دیگری که باید با جراح در میان بگذارید، پرونده پزشکی می باشد. اینکه چه بیماری هایی دارید یا داشته اید، چه داروهایی مصرف می کنید و حتی داروهای گیاهی نیز مهم می باشند و سابقه پزشکی خود را در اختیار جراح قرار دهید. ممکن است نیاز باشد داروهایی قطع و یا کنترل شوند. هرچند جراح آزمایشاتی را در صورت صلاحدید تجویز خواهد نمود که باید در روز جراحی به همراه داشته باشید. داروهایی مانند آسپرین، وارفارین، ادویل و … که رقیق کننده خون هستند را از دو هفته قبل از جراحی متوقف نمایید. زیرا این داروها احتمال خونریزی را در حین جراحی یا بعد از آن  بالا می برد.

دخانیات

از استعمال دخانیات و بخصوص سیگار از دو هفته قبل از بلفاروپلاستی پرهیز نمایید.

مراقبت های لازم بعد از جراحی پلک

یکی دیگر از عواملی که میزان بجای ماندن جای بخیه را به حداقل می رساند، مراقبت های بعد از جراحی است. هرچقدر که پزشک در جراحی نهایت دقت و ظرافت را به خرج دهد تا جای اسکار باقی نماند، ولی بیمار مراقبت های بعد از درمان را نادیده بگیرد نهایتا جای بخیه بر روی چشم باقی خواهد ماند. بهتر است این توصیه ها را جدی گرفته و با انجام آن غیر از کاستن عوارض، دوران بهبود را تسریع نمایید.

انجام فعالیت های بدنی و روزمره

هفته اول بعد از بلفاروپلاستی یکی از هفته های حساس می باشد. باید فعالیت هایی مانند مطالعه، لنز گذاشتن، استفاده از کامپیوتر و حتی تماشای تلویزیون را کنار بگذارید. زیرا این فعالیت ها باعث خشکی چشم شده و ممکن است احساس درد نمایید. فعالیت های بدنی مانند ورزش کردن، برداشتن اجسام از زمین و خم شدن نیز بایستی در این هفته متوقف شوند. علت این امر بالا رفتن گردش خون در بدن بخصوص چشم شده و باعث می شود میزان تورم و کبودی در ناحیه جراحی گسترش یابد. فعالیت های روزمره خود را به آهستگی انجام دهید. زیرا هر گونه تغییر ناگهانی حالت بدن ممکن است باعث آزردگی در ناحیه جراحی شود.

احساس درد، تورم و کبودی

از عوارض شایع بعد از هر جراحی احساس درد، بروز تورم و کبودی در ناحیه جراحی می باشد. برای رفع این مشکلات می توانید از داروهای مسکن که توسط پزشک تجویز شده است استفاده کنید. توصیه اکید می شود به صورت خودسرانه دارو مصرف نکنید. برای کاهش تورم و کبودی نیز می توانید از کیسه یخ استفاده کنید. البته باید کیسه یخ در دو روز اول بعد از جراحی استفاده شود. بعد از آن کیسه آبگرم برای ادامه درمان مفید است.

آیا جای جراحی پلک باقی می ماند 5468468665565632

نور آفتاب

یکی از موارد ممنوعه در جراحی های زیبایی، قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب است. بخصوص در مورد جراحی بلفاروپلاستی چون در نایحه حساسی انجام می شود، این ممنوعیت بسیار مهم است. در صورتی که مجبور به قرار گرفتن در معرض نور خورشید هستید، از کرم های ضدافتاب قوی، عینک آفتابی و کلاه استفاده کنید تا اثر تابشی نور را به حداق برسانید.

مراقبت از محل زخم

برای اینکه به این پرسش پاسخ منفی داده باشیم که آیا جای جراحی پلک باقی می ماند؟ باید این مورد را به صورت دقیق رعایت نماییم.از ان جایی که غیر از جای زخم ممکن است به دلیل برش پوست بالای پلک، عفونت نیز ایجاد شود باید روزی سه بار ناحیه جراحی با محلول آب و صابون شستشو داده شود. این کار باید در نهایت دقت و تمرکز انجام شود و سپس محل شستشو را خشک نمایید. بهتر است هیچگونه رطوبتی در محل باقی بماند، زیرا احتمال عفونت را بالا می برد. می توانید برای شستشوی محل زخم از یک عدد گوش پاک کن آغشته به هیدروژن اکسید 3 درصد و آب نیز استفاده نموده و در نهایت محل زخم را خشک نمایید.

 

عوارض ناشی از جراحی پلک

در این قسمت می خواهیم به عوارض بعد از جراحی پلک اشاره نماییم. هرچند در صورت مراجعه به جراح متخصص و متبحر احتمال بروز این عوارض بسیار ناچیز می باشد ولی ممکن است بیمار مراقبت های بعد از جراحی را نادیده گرفته باشد. در صورتی که جراح از بخیه های ریز و ظریف بر روی پلک استفاده کرده باشد، طبعا جای هیچگونه زخمی بر روی چشم باقی نمی ماند. در غیر این صورت عدم مراقبت های بعد از جراحی عوارض جبران ناپذیری را به دنبال دارد. اهم این عوارض به شرح زیر است:

  • واکنش آلرژیک به داروهای بی حسی و یا پماد هایی که بعد از جراحی استفاده می شود. برای جلوگیری از این مشکل، ابتدا پماد ها را بر روی بدن تست نمایید.
  • عدم توانایی بستن چشم ها به علت کاسته شدن قسمتی از پوست روی پلک که بعد از مدتی رفع می شود.
  • عدم تقارن در پلک ها که به علت عدم مهارت و تخصص جراح پیش می آید.
  • تاری دید و یا دوبینی به علت جراحی انجام شده که عموما زودگذر بوده و بعد از مدتی رفع می شود.
  • تورم و کبودی در محل زخم که با استفاده از کمپرس یخ به مرور زمان بهبود پیدا خواهد کرد.
  • احساس درد و ناراحتی در اطراف چشم که با مصرف مسکن برطرف می شود.
  • احتمال خشکی و خارش در اطراف پلک که با استفاده از پمادهای تجویزی قابل درمان است.
  • حساسیت به نور
  • آبریزش چشم

هزینه جراحی پلک

یکی دیگر از مواردی که باید در نظر گرفت هزینه انجام بلفاروپلاستی می باشد. این هزینه به مواردی مانند دستمزد جراح، هزینه اتاق عمل در صورت جراحی، کلینیکی که مراجعه می شود و داروهایی که استفاده می گردد بستگی دارد. باید تاکید کنیم که یکی از عوارض انتخاب پزشک با تخصص و مهارت پایین با اینکه ممکن است هزینه کمتری را برای بیمار به همراه داشته باشد، ولی باقی ماندن جای زخم بر روی پلک حاصل این انتخاب است.

کلام آخر

در این مقاله به این موضوع پرداختیم که آیا جای جراحی پلک باقی می ماند؟ به این سوال پاسخ داده شد که رد صورتی که بیمار به پزشک متخصص و حرفه ای در زمینه جراحی پلک مراجعه نموده و مراقبت های بعد از جراحی را به درستی انجام دهد، به هیچ عنوان جای جراحی پلک بر روی چشم باقی نخواهد ماند.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 181
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 19
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 85
  • بازدید ماه : 228
  • بازدید سال : 1,615
  • بازدید کلی : 3,840